Kalas Lekar

Lek burken, kurra gömma, hela havet stormar och annat roligt!

Kategori: Idrottslekar


FÃ¥rleken

Vad behövs: Ingenting

Lekregler för fårleken:
1. Utse en deltagare som ska vara varg. Resten av deltagarna får bli får.
2. Vargen ska ta fåren, när fåren blir tagna förvandlas de till stenar och måste krypa ihop på alla fyra på golvet.
3. För att förvandla tillbaka fåret från en sten så måste ett annat får hoppa jämfota över fåret (stenen).

Leken fortsätter tills alla får är förvandlade till stenar. Tänk på att då och då byta ut vargen eftersom det kan vara jobbigt att jaga får hela tiden. Kan även lekas utomhus med oömma kläder.

Ambulansleken

Vad behövs: Ingenting

Lekregler för ambulansleken:
1. Utse en deltagare som ska vara virus.
2. När viruset nuddar en deltagare blir denne sjuk och måste lägga sig ner på golvet.
3. För att den sjuke ska bli frisk måste någon/några bära iväg denne till sjukhuset, som exempelvis är en madrass av tjockare modell.
4. Så fort en sjuk hamnar på sjukhuset blir denne frisk och kan bli jagad av viruset igen.

Leken fortsätter tills alla är sjuka. Tänk på att avbryta leken då och då för att byta deltagare som är virus.

Linjeleken

Vad behövs: En idrottshall

Lekregler för linjeleken:
1. Utse en jägare som ska kulla deltagarna.
2. Både jägaren och deltagarna får endast springa på de streckade linjerna som finns i idrottshallen.
3. Den som inte springer på en linje blir automatiskt en jägare.
4. Den som blir tagen blir en jägare.

Om det finns många linjer i idrottshallen välj bara en eller två streckade linjer.

Tjockmatteleken

Vad behövs: Två tjockmattor, sån där som finns på idrotten

Lekregler för tjockmatteleken:
1. Dela upp deltagarna i lag om två. Sätt ut en start- och mållinje.
2. Lägg tjockmattan med det glatta underlaget neråt vid startlinjen.
3. Deltagarna ska springa hand i hand och hoppa ner i mattan så den glider framåt.

Laget som snabbast når mållinjen vinner leken. För att göra så att leken tar lite längre tid, så vänder man
på mattan så den inte glider så lätt.

Kräftboll

Vad behövs: En fotboll och två mål

Lekregler för kräftboll:
1. Dela upp alla deltagare i två lag.
2. Deltagarna ska ha sina händer och fötter i kontakt med golvet, med ryggen mot golvet. Man förflyttar sig på alla fyra och måste minst ha 3 punkter i kontakt med golvet hela tiden.
3. Mål sker genom att sparka bollen genom två målstolpar.
4. Laget med flest poäng efter tio minuter eller första laget med fem mål vinner.

För att göra det enkelt, samma regler som fotboll med undantaget att man befinner sig på alla fyra, ungefär som en kräfta.

Musikleken

Vad behövs: Musik

Lekregler för musikleken:
1. Samla alla deltagare och informera gällande regler.
2. Lekledaren spelar upp musik och när musiken slutar spelas sker något av följande tills musik startar igen.
3.1 Bli förstelnade.
3.2 Sätta sig ner.
3.3 Lägga sig på rygg alternativt mage.
3.4 Man får inte nudda golvet.
3.5 Forma en ring av alla deltagare.
3.6 Alla deltagare ska bilda lag om 3 i varje.
3.7 Ställa alla deltagare i bokstavsordning. Vilket gör musikleken till en rolig namnlek.

Bara fantasin sätter gränser till vad deltagarna ska göra när musiken slutar spelas. Hitta gärna på någonting själv utöver våra förslag. Lycka till!

Mattleken

Vad behövs: En tunn gymnastikmatta och bollar

Lekregler för mattleken
1. Samla att deltagare och fråga efter två frivilliga deltagare.
2. De två frivilliga ska hålla upp en gymnastikmatta av tunnare modell. Gymnastikmattan ska användas som skydd för att undvika att bli träffad av bollar som de andra deltagarna ska kasta.
3. De som ska kasta bollarna får inte springa med bollarna utan måste stanna upp när de väl fått tag på en boll.
4. De två med gymnastikmattan ska försöka kulla de som kastar och när de är bränd får de inte vara med i leken längre.

Bollarna får gärna vara av mjukare modell då huvudet ofta träffas bakom gymnastikmattan. Börja med att använda bara en boll, därefter utöka med fler successivt.

Svansleken

Vad behövs: En svans för varje deltagare

Lekregler för svansleken:
1. Samla alla deltagare. Ge dem varsin svans som de fäster i baken genom att stoppa svansen i byxan. Ungefär 20 till 30 cm av svansen ska synas.
2. På lekledarens startkommando ska deltagarna försöka fånga så många svansar som möjligt.
3. När man blir av med sin svans så är man ute ur leken.

Deltagaren som samlat flest svansar vinner svansleken. Kan lekas både inomhus och utomhus. Det kan exempelvis vara extra roligt att jaga svansarna i snön.

© 2023 Kalas Lekar

Tema av Anders NorenUpp ↑